Masala Chai is de afgelopen jaren wereldwijd in populariteit gestegen – vooral de chai latte variant vormt de headliner bij thee- en coffeeshops over de gehele wereld. Maar waar is het allemaal begonnen?
Volgens legendes werden de fundamenten van masala chai zo’n 5.000 jaar geleden gelegd toen Indiase keizers nipten van een gebrouwen brouwsel van specerijen om alert te blijven tijdens hoofdse aangelegenheden. De drank was cafeïnevrij en werd gebruikt als ayurvedisch medicijn. Het was pas in 1835 dat er door de Britse interventie zwarte theebladeren werden geïntroduceerd.
In de jaren rondom 1830 consumeerde Engeland maar liefst 1 pond thee per persoon per jaar, deze thee werd uit China geïmporteerd. China had de volledige monopolie op zwarte thee. Thee werd steeds vaker in het wild aangetroffen en op een dag werd Assam en opgemerkt door Britse kolonisten, die de plant begonnen te exploiteren.
Tegen 1900 was slechts 10% van de in Engeland geconsumeerde thee afkomstig uit China, de rest werd vervangen door thee die werd verbouwd in Brits-Indië en Brits Ceylon (nu Sri Lanka).
De theeproductie en -export in India was hoog, maar de consumptie bleef laag tot het begin van de 20e eeuw. In een poging om de natie aan het drinken te krijgen, promootte de Britse India Tea Association de cafeïnehoudende drank tijdens werkpauze’s gegeven om (middels de caffeine) het tempo een impuls te geven. Deze thee werd vaak tegen lage kosten ingekocht. Het nam al snel de overhand en vond zijn weg naar het ayurvedische gekruide brouwsel dat de keizers in de rechtbank dronken.
Thee bleef echter te duur voor de gewone man. Als gevolg hiervan begonnen verkopers overgebleven theebladeren te gebruiken, gebrouwen met melk, suiker en kruiden, om tegen lage kosten een krachtige smaak te creëren. Hier kregen we onze eerste glimp van Masala Chai zoals we die nu kennen. In de jaren 60 werd CTC-thee (Crush Tear Curl) geïntroduceerd, waarbij een gemechaniseerde productiemethode werd gebruikt die de betaalbaarheid ervan verhoogde. Dalende kosten van thee nu in kleinere deeltjes die zorgden voor een gemakkelijkere infusie, hielpen de wijdverbreide acceptatie van masala chai in heel India.
Naarmate masala chai in populariteit groeide, begonnen chaiwalas op te duiken in treinstations in het hele land, waar chai werd geserveerd in Kullhars (kleine aarden potten). Al snel werden deze stations ontmoetingsplekken voor vermoeide reizigers om te genieten van een moment van rust en een praatje te maken met hun gemeenschap.
Masala chai wordt nu door miljarden mensen over de hele wereld geconsumeerd en is een hoofdbestanddeel van de Indiase cultuur geworden. Elke regio in heel India herbergt zijn eigen variant van masala chai. Van de roze Kashmiri pink tea tot de 6-spice karak chai in Gujarat, geen masala chai is hetzelfde.
Tegenwoordig zijn er in de westerse wereld variaties van masala chai ontstaan met wereldwijde merken zoals Starbucks die chai lattes verkopen. Hoewel geïnspireerd door masala chai, zijn deze millennial chai-varianten geen echte weergave van de originele drank. Royalchai geeft u een echte chai ervaring, en dat gemakkelijk uit een zakje! Een volle romige kruidige smaak eenvoudig en snel bereid Vannuit uw eigen keuken.
Dat is Royalchai!